-
Schaduwstad - Vuile vingers
Speel buiten in je kot! Ontdek de zon en zijn schaduwen en ga aan de slag om je eigen schaduwstad te maken.
Artikel (17) -
Leerkrachten nemen leerlingen creatief beet
Op de jaarlijkse "fop-dag" hebben heel wat leerkrachten creatieve manieren om de leerlingen beet te nemen. Volgens de traditie van één april, vertellen ze de leerlingen een verhaaltje dat nog nét geloofwaardig is. KlasCement, …
Artikel (12)School/onderwijs -
Magisch lichtjesspel - Vuile vingers
De dagen worden wat korter en kouder en dan willen we het vooral gezellig maken. Niet alleen binnen werkt deze opdracht goed, buiten in het donker wordt het eens zo spannend én gezellig!
Een magische creatieve activiteit die niet alleen leuk …
Artikel (13) -
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Spreekuiltje: Klasafspraak
Kim deelt tijdens de les soms spreekuiltjes uit. Wanneer je deze uiltjes aan een leerling geeft, dan weet deze dat hij na de les bij jou mag komen met de vraag die hij wilde stellen en daarover kan spreken met je.
In dit artikel legt ze uit …
Artikel (20)Leerkracht -
Uitgestelde aandacht bij jonge kinderen
Hoe zorg je als leerkracht ervoor dat de kinderen in je klas je niet voortdurend bestoken met vragen?
Hoe leer je jonge kinderen uitgestelde aandacht aan?In het artikel lees je enkele tips.
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Uitwisbare hoesjes: Tool voor zelfcorrectie
Een korte uitleg hoe je plastic hoesjes eenvoudig kan inzetten om leerlingen zelfstandig een werkblad laten te maken en te laten controleren.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en boosheid
Autisme en boosheid, een combinatie die vaak voorkomt en wat kan zorgen voor lastige situaties. Als ouder of begeleider voel je je vaak machteloos en zou je het liefste willen dat je in de huid van het kind kon kruipen om hem of haar te helpen. …
Artikel (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak je eigen Hop-ei: Stappenplan knutselactiviteit
Pasen is de tijd van het jaar om met heel de familie te knutselen en wat beter dan je eigen eieren te kleuren en versieren. Volg de instructies en maak als een haas je eigen stoere Hop-eieren.
Benodigdheden voor 4 Hop-eieren:
- een …
Artikel (11)Ander -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De multirups: Verschillende functies doorheen de klaspraktijk
Ideeën om in de klas en op school gebruik te maken van de afbeelding van de rups bij allerhande toepassingen. De rups krijgt zowel een functie bij het nastreven van de taalontwikkeling, het wiskundig denken als het motorisch bewegen.
Artikel (8)Leerkracht -
Plastic party - Vuile vingers
Leerlingen maken een kunstwerk met plastic spullen.
Naast bewustwording rond plasticsoep leren kinderen ook bij over kleuren, vormen, compositie en kunstenaars die werken rond afval.
Artikel (9)