-
Nieuwe leerstof aanbrengen met online video: Ondersteunende infographic
Deze infographic helpt met keuzes maken wanneer je nieuwe leerstof wil aanbrengen via video.
- Hoe begin je aan video in online leren?
- Welke technieken bestaan er zoal?
- Hoeveel tijd en technische voorkennis vragen de technieken?
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Online tool Mentimeter integreren in Smartschool Live
Via Mentimeter betrek je leerlingen interactief bij jouw presentaties. Leerlingen kunnen via smartphone, computer of tablet o.a. samen een woordenwolk creëren, een mening uiten via multiple choice, of kennis toetsen via een quiz. …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Kadering en tips over afstandsonderwijs
Artikel van de Educatieve Master UGent Vakgroep Onderwijskunde i.v.m. het geven van afstandsonderwijs.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Werken met Google Apps: BZL-opdracht
Een reis door de Google Apps. De leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag en moeten zelfredzaam en accuraat te werk gaan. Deze BZL is geen verdieping, maar leert leerlingen op een tweetal of drietal lessen wel de meeste gebruikte applicaties …
Downloadbaar lesmateriaal (40)Leerkracht -
Moodle: Basiscursus
Deze handleiding is gebaseerd op Moodle 3.6.6 en bevat informatie over verschillende functionaliteiten zoals:
- instellen van een cursus;
- het toevoegen van cursisten/studenten aan een cursus;
- bronnen toevoegen (pagina, url, label); …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
LE-model: Sociale interactie en coöperatief leren (fiche 5 van 5)
Door middel van sociale interactie, samenwerking en discussie kan het denkproces geactiveerd worden en leren leerlingen vanuit verschillende standpunten naar situaties kijken. Deze samenwerking verloopt tussen leerlingen van dezelfde leeftijd, …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
LE-model: Authentieke context (fiche 4 van 5)
Leren verloopt betekenisvoller als het in een authentieke context wordt geplaatst. Een realistische leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen, doet hen de relevantie van de taak inzien. Dit heeft een positieve invloed op …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Assessment (fiche 3 van 5)
Assessment maakt integraal deel uit van het instructieproces waarbij leerlingen nauw betrokken zijn in het aan- en bijsturen van hun eigen leerproces. Het is bovendien een manier om deep level learning bij de leerlingen te bereiken door de actieve …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LE-model: Leerkracht als coach (fiche 2 van 5)
De leerkracht is niet louter een overdrager van kennis, maar een coach in het leerproces. Hierbij heeft hij aandacht voor de actieve rol van de leerling en tracht als dusdanig leeromgevingen te creëren waarin de lerende gestimuleerd, geholpen …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Eigenaarschap (fiche 1 van 5)
Het belang van eigenaarschap binnen het leerproces vindt zijn oorsprong in het sociaal constructivisme dat duidelijk maakt dat het zelf opbouwen van competenties en het nemen van verantwoordelijkheid voor het reguleren van het eigen leerproces …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Learning Enhancement Model (LE-model): Een leerbevorderend onderwijsmodel
De lerende neemt in het LE-model een centrale positie in. Rond de lerende situeren zich vijf componenten die rechtstreeks of onrechtstreeks invloed uitoefenen op het leerproces. Deze componenten zijn eigenaarschap, de leerkracht als coach, …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Werken met Google Sites
Korte handleiding voor het gebruik van Google Sites in het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.
Je krijgt uitleg over :
- het aanmaken van een nieuwe site;
- het benoemen van je site;
- het thema en de hoofdkleur kiezen;
- een bannerfoto kiezen; …
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht