-
Kinderen en jongeren met autisme: Wat werkt?
Welke begeleiding helpt bij jeugdigen met autisme? Welke therapieën, interventies en programma's hebben positieve effecten?
Autismespectrumstoornissen (ASS) zijn niet te genezen. Wel zijn er verschillende manieren om het kind, de ouders en het …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Co-teaching hand in hand met inclusie
Hoe kan co-teaching een meerwaarde bieden om een inclusievere leeromgeving te creëren?
Juf Lien onderzocht het in een eerste kleuterklas en schreef het neer in haar bachelorproef.Deze bachelorproef van Lien Jehaes wordt door PXL Education …
Artikel -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema: kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
We stellen twee onderzoeksprojecten …
Artikel -
Werken met patronen in de kleuterklas: Kleutergewijs
Is werken met patronen ook een van jouw favoriete opdrachten in je kleuterklas? Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft recent aangetoond dat kinderen die in de kleuterklas meer inzicht hebben in patronen op het einde van de lagere school ook …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Zwaai jij dagelijks naar de maan?
Het is een gekend fenomeen in vele kleuterklassen: elke dag opnieuw wordt een liedje van de dagen van de week herhaald, visueel ondersteund door een aantal vaste prenten: maan, dino, hond, donder enzovoort. Door dit liedje te zingen proberen we …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Brain breaks in de CLIL-klas bij kleuters: Bachelorproef
De uitgroeistage van Dagmar vond plaats in Málaga te Spanje. Hij deed er stage in een tweetalige school waar CLIL wordt toegepast. Hier onderzocht hij hoe de betrokkenheid en het leerproces van de 5-jarige kleuters kan verbeteren dankzij …
Artikel -
Aan taalstimulering werken? Laten we leentje-buur spelen!: Kleutergewijs
In dit artikel van Kleutergewijs lees je resultaten van onderzoekswerk om een succesvolle aanpak voor taalstimulering in de kleuterklas uit te werken. Het geheim blijkt dan niet alleen in de inhoud van de aanpak, maar ook in de manier van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Presentatie over ZILL
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Uit een exploratief onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen rond één jaar implementatie van Zin in leren! Zin in leven! komen dertien factoren …
Artikel -
Hoezo, onze kleuters bewegen te weinig? En hoe moet het dan?: Kleutergewijs
Kinderen moeten bewegen en bewegen ook graag, daar is iedereen het over eens. Maar wat zijn nu precies al die richtlijnen die vooropstellen wat voldoende is en wat niet?
In dit artikel vanop de blog Kleutergewijs bezorgt lector Ellen De Decker …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Jonge kinderen en digitale technologie: Een kwalitatief verkennend onderzoek
Hoe belangrijk zijn technologie en digitale technologieën voor de jonge kinderen tussen 0 en 8 jaar? Waarvoor gebruiken ze hoofdzakelijk deze technologieën? Is er verschil in de digitale geletterdheid? Welke factoren …
ArtikelAndere functie