-
De maaltafel van 4: Toets
Ga na of je de maaltafel van 4 voldoende onder de knie hebt.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Spaghetti: Ingrediënten bestellen
Een functionele placematoefening waarbij de leerlingen een recept van vier personen omzetten naar meer personen en via de site van Colruyt een bestelling plaatsen en de prijs berekenen.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
De wereld van het geheimschrift: Actieve lessenreeks
De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag als spion in deze achtdelige lessenreeks. Ze moeten allerlei missies tot een goed einde brengen.
Ze worden ondergedompeld in de wereld van de cryptografie, codetaal en spionnage.
De lessenreeks bevat …
Downloadbaar lesmateriaal (123) -
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (32)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Decimale getallen aanduiden op een getallenlijn
Een Excel-document waarbij leerlingen decimale getallen met twee cijfers na de komma op een getallenlijn moeten noteren.
Bron: Decimale getallen aanduiden op een getallenlijn door David Lezy
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Tekenen en vullen recipiënt: Stappenplan
Stappenplan voor het tekenen, opmaken en automatisch opvullen van een recipiënt (erlenmeyer, kolf, reageerbuis ...) op basis van meetgegevens.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Osmo: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar leerplandoelen en eindtermen legt uit hoe je kan starten met je Osmoset.
Osmo is bestemd is voor kinderen vanaf 5 jaar en probeert op een heel intuïtieve en speelse manier door middel van een iPad …Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Maal- en deeltafel van 7 en 8: Interactieve presentatie
Met deze interactieve presentatie oefenen leerlingen de maal- en deeltafel van 7 en 8. Ze duiden aan welke tafel ze willen oefenen. Na elke oefening zien leerlingen of ze de oefening correct opgelost hebben.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Student (lerarenopleiding) -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Zoek het juiste bedrag: Zelfcorrigerende oefeningen
Leerlingen krijgen een getal te zien. Hierbij krijgen ze telkens drie geldbijdragen te zien in munten en biljetten. Ze zoeken het passende bedrag.
Er zijn verschillende niveaus:
- geldbedragen tot € 5,
- geldbedragen tot € 10, …
Downloadbaar lesmateriaal (60)Leerkracht, ICT-coördinator -
Digitale en analoge klok: Zelfcorrigerende oefeningen
Volgende oefeningen komen aan bod:
- uur,
- half uur,
- kwart voor,
- kwart over.
De leerlingen lossen de oefeningen op in interactieve Excelbladen. Ze kunnen meteen zien of ze de oefeningen correct maakten.
Downloadbaar lesmateriaal (31)Leerkracht, ICT-coördinator