ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Assemblr for Education: Augmented reality app
Een app waarmee leerlingen zelf een virtuele omgeving kunnen opbouwen via de smartphone of tablet. Nadat ze dit gedaan hebben, kunnen ze hun creatie bekijken met augmented reality. Ze zien dus hun virtuele creatie, een animatie of voorwerp in de …
App of softwareLeerkracht -
Nuri VR: Coding in virtual reality
Nuri VR-Coding is een eenvoudig educatief spel dat zich afspeelt in een virtuele ruimte waar je via speurtochten de basis van coderen en programmeren onder de knie krijgt.
Spelers leren de basisbegrippen over coderen kennen in virtual …
App of softwareLeerkracht -
Cleanopolis VR
Kapitein Clean heeft jouw hulp nodig. Jouw missie is om de stad Cleanopolis groener te maken. Een gevecht tegen de klimaatsveranderingen en de vervuilende wolk boven de stad.
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sites in VR
Zie de wereld alsof je er écht was. De app brengt je naar verschillende plaatsen in de wereld. Je bezoekt bezienswaardigheden a.d.h.v. 360° panoramafoto's.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Learn and train with virtual reality
Unimersiv is een, platform voor VR-onderwijservaringen.
Je vindt hier VR-ontdekkingsreizen over :
- dino's,
- de hersenen,
- Stonehenge,
- anatomie,
- de Titanic,
- Rome,
- de Acropolis in Athene.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software