Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Lesprogramma voor Marvel: App design
Marvel is een design platform dat een mock-up verandert in interactieve mobiele ervaringen, allemaal zonder te hoeven coderen. Het eindresultaat is een prototype dat er net zo uitziet en aanvoelt als het echte werk, maar dat minuten kost om te …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Tabellen en grafieken maken in Excel: Tutorial
Op basis van gegevens die leerlingen verzamelen, maken ze tabellen en vervolgens passende grafieken.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Organisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 4
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit vierde deel van het GameLab leren studenten om Booleaans en conditionals te gebruiken om hun sprites te kunnen animeren. Ook leren ze de …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 1
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten games, animaties en interactieve kunst kunnen ontwerpen. De leerlingen versterken daarbij hun codeerkennis.
We beginnen met eenvoudige vormen en bouwen op tot meer geavanceerde en op …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
WebLab: Webpagina's programmeren
WebLab is een programmeeromgeving van Code.org waarin studenten eenvoudige webpagina's kunnen maken met HTML en CSS. Ze beginnen met na te denken over de rol van het web en hoe het kan worden gebruikt als medium voor creatieve expressie. Naarmate …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Muziek maken met micro:bit
Leer je leerlingen hoe ze muziek kunnen spelen en creëren met hun micro:bit.
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Veilig op het internet: Leer phishing herkennen
Cybercriminelen worden steeds slimmer waardoor bijvoorbeeld phishing steeds moeilijker te herkennen valt. Gelukkig zijn er enkele basisregels die je kan volgen en kan je jouw opmerkzaamheid ervoor oefenen. Daarom stelde Beego een boek samen met …
Fysiek materiaalAndere functie -
Rally door de Ardennen: Internetzoektocht
Interactieve zoektocht waarbij leerlingen informatie zoeken op het internet. Tijdens deze activiteit leren kinderen het internet gebruiken als informatiebron. Daarbij ontwikkelen ze vaardigheden als digitale geletterdheid, zelfredzaamheid en …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Andere functie -
Ik Oefen: Computergebruik voor beginners
Heb je het nog moeilijk met de muis, het toetsenbord of andere computerzaken, dan kan je oefenen op deze website. De oefeningen werden ontwikkeld om absolute beginners met de computer te leren werken.
Website (16)Organisatie, firma, vzw -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw