Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Code Week: Tien leuke weetjes over programmeren
Bij de EU Code Week geloven we dat programmeren leuk is en de creativiteit stimuleert. We willen de passie voor programmeren en computationeel denken aanwakkeren. In deze bijdrage vind je tien fascinerende feiten over programmeren.
De EU Code …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Tien antwoorden voor ouders van kinderen die online actief zijn
Nog voor ze de basisschool verlaten, worden kinderen vaak online actief en worden ze geconfronteerd met problemen zoals het online delen van gevoelige informatie, oplichting, nepnieuws, cyberpesten, gevaarlijke challenges... Volwassenen …
Downloadbaar lesmateriaal -
PLAY: Educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding
PLAY is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren tussen twaalf en veertien jaar. Het vertrekt vanuit de positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten.
PLAY wil jongeren helpen om op een …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Privacy beschermen op sociale media: Stappenplan
Door je privacy online te beschermen zorg je er voor dat je zelf de controle behoudt over welke informatie over jou op het internet komt en wie deze informatie kan zien. Maar hoe bescherm je nu je privacy op sociale media?
Mediawijs maakte een …
Downloadbaar lesmateriaal (22) -
Vlucht naar Avatar: Lespakket over gamen
Vlucht naar Avatar wil de kennis, het inzicht en de vaardigheden van leerlingen van de derde graad lager onderwijs versterken, zodat ze op een verantwoordelijke manier leren omgaan met gamen.
Het lespakket bestaat uit zes lessen gevuld met …Downloadbaar lesmateriaal (11)