Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Eerste stapjes in het programmeren: Glow and Go Bot
Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kleuters ontdekkend spelen.
De Glow & Go Bot is speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor …
ArtikelLeerkracht -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Een codeercadeau onder de kerstboom
Zoek je een leuk én een educatief cadeau? Waarom geen programmeerbare robot? Ook voor kleuters! Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de leukste digi-cadeautjes waarmee je kinderen leert coderen en programmeren.
ArtikelLeerkracht -
Greenscreen in de klas: Blog
Steeds meer leerkrachten tonen interesse in een greenscreen in de klas. En dat is logisch, want het is een mooie tool om je onderwijs op een creatieve manier te verrijken. Je stimuleert de digitale geletterdheid van je leerlingen en spreekt hun …
Artikel -
Kleuters gaan digitaal: Begripsvorming en de tablet
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over het gebruik van tablets in de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Basics van programmeren, met avontuur en zonder computer: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over de basics voor programmeren in het …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
23. Fotobewerking: ICT Springplank Kleuters
De eigen schoolomgeving in kaart brengen of werken met levensnabij en kwaliteitsvol beeldmateriaal wordt mogelijk voor iedere leerkracht. Digitale fotografie is aan een opmars bezig in de samenleving. Het aantal verkochte digitale fototoestellen …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
24. De webcam: ICT Springplank Kleuters
De webcam is één van de multimediale hulpmiddelen die zijn weg gevonden heeft naar de doorsnee computergebruiker. Ook in tv-programma’s treden op geregelde tijdstippen ‘webkameraden’ op die elkaar ontmoeten via een …ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
22. Geluiden bewerken. Je gelooft je eigen oren niet!: ICT Springplank Kleuters
De geluidsrecorder zit standaard bij Windows. Je vindt het bij de bureau-accessoires (entertainment). Met dit tooltje kan je eenvoudig geluiden opnemen, afspelen en bewaren.
Audacity is een erg volledig vrij softwarepakket waarmee je geluid kunt …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
20. Oog voor een goede lichaamshouding: ICT Springplank Kleuters
Reeds bij het eerste computergebruik moet de leraar oog hebben voor de lichamelijke ongemakken die kunnen voortvloeien uit onberedeneerd of overmatig pc-gebruik (RSI). Een goede lichaamshouding start in de kleuterklas. Werken met de computer is …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
18. Gereedschap om eigen puzzels te ontwerpen: ICT Springplank Kleuters
Soms wil de leerkracht eigen beeldmateriaal omvormen tot een fraaie puzzel. Zo kan de leerinhoud gecontextualiseerd worden of aangepast aan de noden van de kinderen. Meer of minder stukjes kan voor sommige kinderen al een verschil maken. Voor …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs