Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Code City: Codeerlessen
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Mission Zero: Coderen voor het ISS
Mission Zero biedt deelnemers tot 19 jaar de kans om hun zelf geschreven code of computerprogramma op het ISS in de ruimte te laten draaien. Deze uitdaging is zowel geschikt voor beginners in programmeren als voor kinderen in de basisschool.
Teams …
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
Programmeren met JavaScript: Online cursus
Website van Khan Academy met informatie en tutorials over programmeren in Javascript. Je leert de beginselen van programmeren met JavaScript voor eenvoudige games in combinatie met HTML & CSS
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Erase All Kittens: Coding game for kids
Het spel biedt een introductie tot professionele codeertaal, waardoor kinderen zelfstandig kunnen spelen en leren samen met ouders of leraren.
De gameplay is Mario-achtig. Er zijn interactieve Engelse dialogen en eigenzinnige personages. De …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
STEM@DeVesten
Voor mijn STEM-leerlingen heb ik een website gemaakt met verschillende links naar STEM -tools en -websites.
Je kan er links vinden naar programmeersites (Scratch, Micro:bit, Lego mindstorms, Appinventor,..) maar ook naar websites die je in techniek …
Website (4)Leerkracht -
Micro:bit: Startpagina
De BBC Micro:bit is een minicomputer waarmee je de beginselen van coderen en programmeren kan aanleren. Leerlingen kunnen er games, animaties en allerlei projecten mee ontwerpen. De Micro:bit kan je programmeren met o.a. Scratch, Python, C++, …
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
AI Op School: Sociale robot
Sociale robot van Dwengo is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te …
Website