Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Webwise.ie: Onderwijsmateriaal over internetveiligheid
Deze Engelstalige website werkt aan een veiliger en beter internetgebruik met bewustwordings- en onderwijsinitiatieven speciaal voor leerkrachten, kinderen, jongeren en ouders. De website biedt informatie, advies en gratis onderwijsmateriaal om …
WebsiteLeerkracht, Ander -
SchooVR: Maak zelf virtuele omgevingen
Website war je zelf VR-omgevingen kan bouwen of bestaande lessen kan zoeken en gebruiken in je eigen klas.
WebsiteLeerkracht, Ander -
Mensenrechten versus sport in Qatar: Google Classroomopdracht
Een werkblad met opdrachten bij reportages van Karrewiet over het wereldkampioenschap in Qatar.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Hoe artificieel intelligent mag jouw omgeving worden?: Poster
Deze posterreeks kan je gebruiken om met je klas na te denken over de mogelijkheden van artificiële intelligentie in een klas, thuis, op straat, of in een zorginstelling.
Duid op de poster aan wat wel geautomatiseerd kan worden, én …
Downloadbaar lesmateriaal -
Geschiedenis van de radio en televisie: ICT-opdracht
Opzoektaak rond de geschiedenis van de radio en televisie. De leerlingen situeren de gebeurtenissen op een tijdlijn en vatten telkens kort samen wat er gebeurde.
De verbetersleutel werd ook gedeeld.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Historische bronnen vergelijken: Lesfiche 3.12
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Op ontdekking in het oude Griekenland: Lesfiche 3.11
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les kan gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Reclamebureau in de klas: Opdracht
Lessite waarbij de leerlingen de opdracht krijgen om promomateriaal te ontwerpen voor de school. Daarbij kunnen ze kiezen om:
- een promofilmpje van de school te maken;
- een flyer van de school te ontwerpen;
- een poster voor de opendeurdag te …
Website (23)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Betrokkenheid verhogen met vragenlijst of stellingenspel: Lesfiche 8.2
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Aansluiten bij de leefwereld met fragmenten uit games: Lesfiche 3.6
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Keuzes en dilemma's in Wereldoorlog I: Lesfiche 3.4
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht