Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Smart-e: Spel over mediawijze thema's
Met Smart-e maak je al spelenderwijs werk van veilige wachtwoorden en leer je bij over catfishing, phishing, online bankieren en nepnieuws. Smart-e bestaat uit vier apps waarin deze digitale thema’s speels aan bod komen. Iedere app is een …
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Tekstopmaak in Microsoft Word: Typen, opmaken en uitlijnen
Oefening op tekstverwerking met Microsoft Word waarbij leerlingen door het overtypen van enkele korte moppen oefenen op tekst typen, opmaken en uitlijnen.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Smartschool: Stappenplan
Hulpmiddel om Smartschool te gebruiken. De verschillende stappen worden visueel uitgelegd:
- een bericht versturen al dan niet met bijlage;
- een bijlage opslaan;
- het gebruik van de documentenmap;
- een nieuw document openen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Game(L)over: Evenwichtig gamen
Gamen is fun! Maar het kan ook veel tijd en energie opeisen. Is er naast het gamen nog tijd voor andere hobby’s, vrienden, school en familie? Twijfelt een jongere of zijn gamegedrag nog wel oké is? Maakt een ouder zich zorgen over het …
Website -
Slim op het internet met Ketnet
Berichten naar elkaar schrijven, spelletjes spelen, foto's uploaden: internet is fun! Maar soms kunnen er ook minder prettige dingen gebeuren.
A.d.h.v. tips en video's leer je hoe je slim op het internet kan worden.
Website (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Symbolen invoegen in MS Word
Op dit werkblad vind je drie oefeningen om het invoegen van symbolen in een tekst in te oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Test je wachtwoord
Leerlingen (of collega's) krijgen een inzicht in hun wachtwoord. Hoe sterk is hun wachtwoord? Hoe complex is hun wachtwoord?
Bovendien krijgen ze door eenvoudige kleurencodes tips over hoe ze hun wachtwoord kunnen verbeteren of aanpassen. Wie wil er …
WebsiteLeerkracht -
Leerlingen leren werken met Smartschool: Opdracht
Leer leerlingen individueel Smartschool te gebruiken met deze oefeningen. De werkblaadjes kunnen in de klas of als huiswerk gebruikt worden.
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Een spookverhaal maken
Met dit stappenplan programmeren de leerlingen een spookverhaal in Scratch. Deze opdracht laat hen kennismaken met verschillende basisvaardigheden van programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator, …