Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Taaltechnologie: Leerpaden
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning, zoals het trainen van modellen om tekst, afbeeldingen of geluidsfrequenties te herkennen, kunnen we computers op …
Website -
Wat als je stem plots wegvalt: Communiceren als spreken niet meer mogelijk is
Inhoud en aanpak
Wanneer een patiënt door een medisch probleem kort- of langdurend niet meer kan spreken, zorgt dit voor ernstige communicatiemoeilijkheden met alle betrokkenen. Zowel vanuit menselijk als vanuit medisch oogpunt is dit een …
tot
Nascholing of activiteit -
Hoe maak je zelf eenvoudige hulpmiddelen voor mensen met visuele beperkingen?
Inhoud en aanpak
Hoogtechnologische communicatiehulpmiddelen kunnen veel betekenen voor mensen met een visuele functiebeperking. Sommigen hebben echter zo hun bedenkingen bij de hoge kostprijs. En weer anderen kunnen niet terugvallen op het VAPH om …
tot
Nascholing of activiteit -
In zeven stappen naar gegevensbescherming in het onderwijs
Deze brochure helpt je in zeven stappen naar gegevensbescherming in het onderwijs volgens de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG) van de EU.
De AVG is een nieuwe Europese verordening die regels oplegt waaraan overheden, bedrijven en alle …
Artikel (5) -
Neen tegen cyberpesten: Advies en achtergrondinformatie
Cyberpesten vindt vaak haar oorsprong in de school. Het is daarom belangrijk om als school daadkrachtig en efficiënt te reageren. Hoewel cyberpesten en klassiek pesten samenhangen, zorgt het online aspect toch voor specifieke uitdagingen. …
Website