Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Picture Book Maker: Online je eigen kinderboek maken en publiceren
Met Picture Book Maker van Culture Street kan je je eigen kinderboek maken en publiceren. Je kiest uit verschillende achtergronden, personages en voorwerpen om je verhaal vorm te geven. Je kan ook tekst toevoegen en je boek een titel en een auteur …
App of softwareLeerkracht, Ander -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Bug in LibreOffice Writer: Aanpassen van de inhoudsopgave
Er blijkt een fout te zitten in LibreOffice waardoor het maken van een inhoudsopgave niet werkt wanneer de taal van de gebruikersinterface Nederlands is. Lees het artikel om toch een inhoudsopgave toe te voegen.
Bron: Een eindwerk maken met …
ArtikelLeerkracht -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21) -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Bulb: Digitaal portfolio
Bulb is een digitale portfoliotoepassing waarmee je jouw competenties kenbaar en zichtbaar maakt.
App of softwareLeerkracht -
Tekenen met Autodraw: Visueel stappenplan
Stappenplan om kinderen digitaal te laten tekenen met Autodraw. Het programma past de tekening aan zodat iedereen een mooi resultaat bekomt.
Website (34)Leerkracht -
Foto's bewerken in Photoshop Mix app: Stappenplan
Dit stappenplan met de gratis Photoshop Mix app kan je gebruiken als basis van een muzische les rond de bouwsteen media.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Student (lerarenopleiding) -
Aan de slag met digital storytelling: Leidraad
De leidraad Aan de slag met Digital Storytelling: een versterkende methodiek voor de integratie van kwetsbare doelgroepen is een praktische handleiding om met een groep aan de slag te gaan rond het versterken van de 21-eeuwse vaardigheden. Niet …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
QuiverVision: Breng tekeningen tot leven met augmented reality
Druk een kleurplaat af via de website of app. Laat de kinderen deze inkleuren. En breng ze tot leven via augmented reality. Laat je ook verwonderen door de maskers. Het onderdeel speciaal voor het onderwijs wordt uitgebouwd.
Website (6)Leerkracht, ICT-coördinator, …