Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Speel pong met je webcamera
Pong is één van de eerste computergames. Nu kan je pong spelen met je webcamera.
Leuk voor kinderen of ouderen die lichaamsbeweging nodig hebben.
Multipong speel je met meerdere toestellen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
ICT Juffie: Tips en downloadbaar materiaal rond ICT in de klas
Op de site ICT Juffie verzamelt juf Chantal lesideeën rondom ICT in de klas. Laat je inspireren door de combinatie van ICT met verschillende vakken, thema's en doelen. Je vindt er ook gratis te downloaden lesmaterialen en uitgewerkte …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
Een codeercadeau onder de kerstboom
Zoek je een leuk én een educatief cadeau? Waarom geen programmeerbare robot? Ook voor kleuters! Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de leukste digi-cadeautjes waarmee je kinderen leert coderen en programmeren.
ArtikelLeerkracht -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Speel en leer: Online oefenen
Thematische verzamelsite met allerlei interactieve spelletjes van Gemeenteschool 't Blokje.
Je vindt er o.a. volgende online oefeningen:
- kleuterspelletjes,
- oefeningen voor NT2,
- Sinterklaas,
- maaltafels,
- veilig op internet,
- taal, …
Website (8)ICT-coördinator, Ander -
STEM computer: Computationeel denken
Je vindt hier verschillende kant-en-klare STEM-activiteiten waarin het computationeel denken een belangrijke rol speelt.
De activiteiten zijn gericht op alle leerlingen van het basisonderwijs, van de oudste kleuter tot en met het zesde leerjaar en …
Website (25)Leerkracht, Ander -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Programmeren: Symbaloopagina
Deze Symbaloopagina bevat een aantal links naar websites over programmeren in het onderwijs.
WebsiteICT-coördinator -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator