Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Bug in LibreOffice Writer: Aanpassen van de inhoudsopgave
Er blijkt een fout te zitten in LibreOffice waardoor het maken van een inhoudsopgave niet werkt wanneer de taal van de gebruikersinterface Nederlands is. Lees het artikel om toch een inhoudsopgave toe te voegen.
Bron: Een eindwerk maken met …
ArtikelLeerkracht -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Computationeel denken: Podcast
Sinds 1 september 2019 is computationeel denken expliciet opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit is niet onlogisch als je bekijkt hoe digitale technologie vandaag in onze dagelijkse omgeving …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Stappenplan QR-codes genereren
Je leert stap voor stap je om eigen QR-codes aan te maken (te genereren) van een bestaande online video, online oefening, website,...
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht, ICT-coördinator -
Miro: Online white board
Met Miro kan je onder meer:
- online samenwerken;
- tekeningen, teksten, video's, Google Docs ... delen.
Miro werkt vlot in de browser, maar heeft ook apps voor zowat elk platform.
Website (4)Leerkracht -
Klasbord Ouderapp: Online communicatieplatform voor de eigen klas
Via de app Klasbord Ouderapp zet je een gratis interactief communicatieplatform voor de eigen klas op. Je deelt berichten, foto's, bevragingen ..., met leerlingen en ouders.
Klasbord Ouderapp maakt de communicatie leuk, makkelijk en veilig. Wat de …
App of software (7)Leerkracht -
Maatwerk voor nieuwkomers met behulp van ICT
Dit stappenplan is bedoeld voor nieuwkomersscholen die effectief devices willen inzetten om maatwerk te kunnen bieden aan leerlingen. Onder nieuwkomersscholen verstaan we taalscholen, taalklassen en reguliere scholen die opvang bieden aan …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Mediawijsheid in tijden van dreiging en terreur
Het is een moeilijke periode in de wereld: aanslagen, geweld, terrorisme en oorlog.
Ook kinderen zijn hier niet blind en doof voor. In tijden van dreiging en terreur ben je van onschatbaar belang voor de leerlingen, om hen te …Downloadbaar lesmateriaal (4)