Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Assemblr for Education: Augmented reality app
Een app waarmee leerlingen zelf een virtuele omgeving kunnen opbouwen via de smartphone of tablet. Nadat ze dit gedaan hebben, kunnen ze hun creatie bekijken met augmented reality. Ze zien dus hun virtuele creatie, een animatie of voorwerp in de …
App of softwareLeerkracht -
Sites in VR
Zie de wereld alsof je er écht was. De app brengt je naar verschillende plaatsen in de wereld. Je bezoekt bezienswaardigheden a.d.h.v. 360° panoramafoto's.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Learn and train with virtual reality
Unimersiv is een, platform voor VR-onderwijservaringen.
Je vindt hier VR-ontdekkingsreizen over :
- dino's,
- de hersenen,
- Stonehenge,
- anatomie,
- de Titanic,
- Rome,
- de Acropolis in Athene.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Insight heart
Je kan met deze app het hart en de bloedvaten van dichtbij bekijken. De applicatie maakt het mogelijk om te zien hoe het hart werkt en wat er gebeurt als het niet goed werkt.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
CoSpacesEdu: Maak AR & VR in je klas
Deze website ondersteunt leerkrachten en leerlingen bij het creëren van 3D-creaties. Je leert hen om animaties te coderen en te ontdekken in virtual of augmented reality.
App of softwareLeerkracht -
Anne Frank Huis in virtual reality
Verken de onderduikplek van Anne Frank en haar familie in virtual reality via de app Anne Frank House VR. De app geeft een bijzonder inkijk in de schuilplaats van Anne Frank en de zeven andere onderduikers van het Achterhuis.
In de VR-app …
App of software (6)Andere functie