Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Robocode: Programmeerspel
Robocode is een programmeerspel waarbij het doel is om een robotgevechtstank te ontwikkelen om te strijden tegen andere tanks in Java. De robotgevechten worden in realtime en op het scherm uitgevoerd.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Malariaspot
Een serious game om meer zicht te krijgen op de mondiale problematiek van malaria.
App of softwareLeerkracht -
Wordfeud: Digitale Scrabble
Wordfeud is een social game. Op je smartphone of tablet speel je het gekende woordspel Scrabble met je vrienden van op sociale media of zelfs met eender wie. Waarom dan niet met je klasgenoten in hoekenwerk of als beloning? De duur van het spel maakt …
App of softwarePedagogisch begeleider, Ander -
Kano: Een computer in een kit
Kano is een computerbouwpakket gebaseerd op de Raspberry Pi mini-computer. Met het Kano bouwpakket kan je een computer in elkaar steken alsof je met Lego speelt. Kinderen leren er op een speelse manier de basisbegrippen over de computer en …App of softwareAndere functie