Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Leer je kind programmeren met Scratch! - Roadbear Studios
Programmeren voor kinderen, een hot topic. Veel ouders willen graag dat hun kind op een soort van programmeercursus gaat. De programmeerklasjes voor kinderen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
De eerste onderzoeken naar of alle …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Iemand misleiden met vals profiel, dat is catfishing: Welk mechanisme gaat erachter schuil?
Op internet circuleren er naaktbeelden van enkele bekende Vlamingen. Volgens verschillende advocaten zijn ze misleid, in de val gelokt. Door iemand die een vals profiel opgezet heeft op sociale media. Zoiets heet catfishing. Maar wat is dat …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Computationeel denken: Podcast
Sinds 1 september 2019 is computationeel denken expliciet opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit is niet onlogisch als je bekijkt hoe digitale technologie vandaag in onze dagelijkse omgeving …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Sexting, ook leuk en spannend
Tieners hebben tientallen redenen om aan sexting te doen. Vooral gezonde en positieve redenen. Maar daar hoor en lees je bijzonder weinig over in de media. De verhalen die wél het nieuws halen, zijn meestal heuse horror.
Door Sarah Van …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
7 weetjes over sexting
Het maken, versturen of delen van seksueel getinte berichtjes of foto's noemen we sexting.
Volwassenen doen het én jongeren ook.
Hier lees je 7 weetjes.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Sexting en shame-sexting
Dit Nederlandse artikel geeft informatie over online seksualiteit bij jongeren. Je vindt er preventieve acties die je als school kan ondernemen.
Sexting is het versturen van naaktfoto's of seksfilmpjes via online media. …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Handleiding om je kind te beschermen op internet
In deze handleiding worden volgende acht onderwerpen i.v.m. online veiligheid besproken:
- mobiele telefoons en apps,
- streamen van video's,
- spelcomputers en online spellen,
- sociale media,
- cyberpesten,
- beveiligen van privacy en informatie, …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator