Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
Tekstopmaak in Microsoft Word: Typen, opmaken en uitlijnen
Oefening op tekstverwerking met Microsoft Word waarbij leerlingen door het overtypen van enkele korte moppen oefenen op tekst typen, opmaken en uitlijnen.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Game(L)over: Evenwichtig gamen
Gamen is fun! Maar het kan ook veel tijd en energie opeisen. Is er naast het gamen nog tijd voor andere hobby’s, vrienden, school en familie? Twijfelt een jongere of zijn gamegedrag nog wel oké is? Maakt een ouder zich zorgen over het …
Website -
Symbolen invoegen in MS Word
Op dit werkblad vind je drie oefeningen om het invoegen van symbolen in een tekst in te oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Test je wachtwoord
Leerlingen (of collega's) krijgen een inzicht in hun wachtwoord. Hoe sterk is hun wachtwoord? Hoe complex is hun wachtwoord?
Bovendien krijgen ze door eenvoudige kleurencodes tips over hoe ze hun wachtwoord kunnen verbeteren of aanpassen. Wie wil er …
WebsiteLeerkracht -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
StoryboardThat: Digitaal vertellen
Met StoryboardThat kan je op een snelle eenvoudige manier een strip of een sociaal (strip-)verhaal maken.
App of software (4)Leerkracht