Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Freepik Pikaso: Afbeeldingen creëren met AI
Met deze tool kan je afbeeldingen creëren met behulp van artificiële intelligentie. Je bepaalt zelf hoeveel AI-assistentie je nodig hebt.
Pikaso stelt je in staat om elke gewenste afbeelding te visualiseren en te schetsen via de …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Bescherm je kinderen tegen pishing, spoofing en money mulling: Froukje Online
Deze driedelige podcast is een persoonlijke en openhartige zoektocht van Froukje de Both waarin zij als moeder op zoek gaat naar de wereld achter de digitale wereld.
Zij is niet van de internet generatie, maar haar 13-jarige dochter Emma groeit er wel …
AudioLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
GIF-creator
Maak eigen animaties en sla het op als gif-bestand.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Schaal van M: Slim op het internet
De meeste tien- tot twaalfjarigen hebben hun eerste stappen online al een tijdje achter de rug. Maar hoe mediawijs zijn ze? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Reageren ze op een …
Website -
P5.js: JavaScript voor creatief coderen
P5.js een JavScript client-side bibliotheek voor het creëren van grafische en interactieve ervaringen, gebaseerd op de kernprincipes van processing.
Het platform wil coderen toegankelijk en inclusief maken voor kunstenaars, ontwerpers, docenten, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
OK Groomer: Preventiespel grooming
Tijdens het spel ontdekken kinderen wat een groomer (online kinderlokker) is. Ze leren de trucks die groomers gebruiken en krijgen tips om zich tegen groomers te beschermen.
App of softwareICT-coördinator -
Mediawijsheid: Presentatie LessonUp
Digitale presentatie bij het werkboek mediawijsheid tweede graad.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …