Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
VEX EXP: Metaal-gebaseerd robot bouwpakket
De VEX EXP Education Kit is ontwikkeld voor het onderwijzen van STEM-fundamenten. Het pakket omvat educatieve robots met de nieuwste technologie, sensoren en metalen constructie om STEM-concepten te onderwijzen. Het pakket dompelt leerlingen …
Fysiek materiaal -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
STEM computer: STEM-project
Dit project wil computationeel denken stimuleren in het basisonderwijs en op de overgang naar secundair onderwijs. Hiertoe worden twintig praktijkvoorbeelden uitgewerkt die illustratief zijn voor een STEM-aanpak met integratie van computationeel …
Nascholing of activiteit (6) -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Fotogrammetrie (GeoMobiel): STEM-project
Laat jouw leerlingen een 3D-model van de school maken op basis van luchtfoto's.
Downloadbaar lesmateriaal -
Van priemgetal tot digitale handtekening (Junior College STEM): STEM-project
Leer jouw leerlingen hoe je een tekst versleutelt en een digitale handtekening plaatst dankzij de getaltheorie en het bouwen van een cryptosysteem.
Downloadbaar lesmateriaal -
PageRank, de kracht van Google (Junior College STEM): STEM-project
Laat jouw leerlingen kennismaken met de wiskunde achter het PageRank algoritme en ontdek hoe Google er in slaagt om snel en succesvol de gewenste informatie te vinden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Topografie en GPS (GeoMobiel): STEM-project
Ontdek het beroep van landmeter en laat jouw leerlingen in groepjes aan de slag gaan met topografische toestellen waarmee gebouwen en wegen opgemeten worden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz: