Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
BioRender: Medisch wetenschappelijke tekeningen
BioRender is ontwikkeld om snel medisch wetenschappelijke tekeningen en infographics te kunnen maken. Het heeft een database van duizenden medische en biologische plaatsen, die je leerlingen kunnen gebruiken om tekeningen te maken van het …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Anatomy Learning 3D
Deze app is leuk om te gebruiken tijdens de biologieles. Samen met de leerlingen bekijk je het menselijk lichaam tot in de details.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
StartnHart: Leer reanimeren met een app
De universiteit van Leuven ontwierp StartnHart. Dat is een app om via een tablet of smartphone levensreddende handelingen aan te leren.
Hoe werkt de app?
Leerlingen werken per twee samen aan één reanimatiepop. Via de app kunnen ze zowel …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Malariaspot
Een serious game om meer zicht te krijgen op de mondiale problematiek van malaria.
App of softwareLeerkracht -
The human body: Anatomie voor kinderen
Dit leermiddel biedt de mogelijkheid om de werking van het menselijk lichaam op eigen tempo te ontdekken.
Leerlingen komen onder andere te weten hoe:
- prikkels worden verwerkt;
- het menselijk skelet is opgebouwd;
- de ademhaling verloopt; …
App of software (10)Leerkracht -
Het spijsverteringskanaal: Uitgebreide versie
Doelen
- De organen van het spijsverteringskanaal kunnen benoemen.
- Weten hoe het spijsverteringskanaal inwerkt op andere systemen van het lichaam.
Activiteiten
- Brainstorming
- Oefening klikken en oproepen
- Oefening klikken en slepen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Biologiepagina: Oefensite
Biologiepagina is de biologiesite om extra te oefenen voor biologie in het middelbaar onderwijs.
Tal van oefeningen, animaties, examens, opdrachten, powerpoints, werkbladen, practica, puzzels etc keurig gerangschikt per thema. Gebaseerd op …
Website (11)Leerkracht -
e-Bug: Alles over microben
e-Bug is een gratis, Europees pakket voor leerlingen en leraars over micro-organismen, hygiëne, antibioticagebruik en vaccinaties.
e-Bug biedt een reeks educatief materiaal over microben, de verspreiding, de behandeling en de preventie van …Website (15)Administratief personeel -
Het spijsverteringskanaal: Korte versie
Doelen
- De organen van het spijsverteringskanaal kunnen benoemen.
- Weten hoe het spijsverteringskanaal inwerkt op andere systemen van het lichaam.
Activiteiten
- Brainstorming
- Oefening klikken en oproepen
- Oefening slepen en neerzetten …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Het oor: Bouw en werking
Voorkennis:
Weten dat geluidsgolven veroorzaakt worden door vibraties.
Doelen:
- Inzicht krijgen in de bouw van het oor.
- Inzicht krijgen in de werking van het gehoororgaan.
Activiteiten
- Interactieve presentaties
- Beschrijvingen lezen en …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Ons lichaam: Genetische en omgevingsfactoren
Voorkennis:
- Weten wat genen zijn.
- Kunnen uitleggen wat DNA is.
Beoogde leerresultaten:
- Bespreken van het onderscheid tussen genetische en omgevingsfactoren.
- Weten welke eigenschappen genetisch bepaald zijn en welke door de omgeving bepaald …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Het menselijk lichaam: De functies van het spijsverteringskanaal
Doel:
De functies van het spijsverteringskanaal kunnen omschrijven.
Activiteiten:
- De verschillen en overeenkomsten van de volgende organen beschrijven: de maag, de slokdarm, de darmen, de lever.
- Rubriceeroefening: de juiste naam bij de juiste …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht