Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Tekstopmaak in Microsoft Word: Typen, opmaken en uitlijnen
Oefening op tekstverwerking met Microsoft Word waarbij leerlingen door het overtypen van enkele korte moppen oefenen op tekst typen, opmaken en uitlijnen.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Slim op het internet met Ketnet
Berichten naar elkaar schrijven, spelletjes spelen, foto's uploaden: internet is fun! Maar soms kunnen er ook minder prettige dingen gebeuren.
A.d.h.v. tips en video's leer je hoe je slim op het internet kan worden.
Website (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
RekenWeb voor tablet
Hier vind je een opsomming van rekengames die op de tablet te gebruiken zijn.
Website (3)Leerkracht -
Google Maps: Gegevens opzoeken
Werkblad met oefeningen op het gebruik van Google Maps.
Downloadbaar lesmateriaal (70)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Basiskennis: Hoe werkt mijn smartphone?
Ik heb als ondersteuner deze werkbladen gemaakt om met een smartphone te leren werken.
De bundel is heel laagdrempelig en behandelt alleen de basishandelingen bij een allereerste kennismaking.
Het gaat over symboolherkenning en veel …
Downloadbaar lesmateriaal (19)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Creatief met Keynote: Opdracht
Tijdens deze opdracht gaan de leerlingen creatief aan het werk met de presentatie-app Keynote op de iPad.
Downloadbaar lesmateriaal (12)ICT-coördinator -
Photopea: Online fotobewerking
Photopea is een online fotobewerker met veel vaak gebruikte functies zoals lagen, filters en maskers. De foto-editor kan overweg met PhotoShop-, GIMP- en Sketch-bestanden. Ook png, jpeg, gif, bmp, svg en nog veel andere fotoformaten …
App of softwareICT-coördinator, Systeembeheerder