Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Freepik Pikaso: Afbeeldingen creëren met AI
Met deze tool kan je afbeeldingen creëren met behulp van artificiële intelligentie. Je bepaalt zelf hoeveel AI-assistentie je nodig hebt.
Pikaso stelt je in staat om elke gewenste afbeelding te visualiseren en te schetsen via de …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
GIF-creator
Maak eigen animaties en sla het op als gif-bestand.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
P5.js: JavaScript voor creatief coderen
P5.js een JavScript client-side bibliotheek voor het creëren van grafische en interactieve ervaringen, gebaseerd op de kernprincipes van processing.
Het platform wil coderen toegankelijk en inclusief maken voor kunstenaars, ontwerpers, docenten, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Programmeren op ruitjespapier: Unplugged programmeren
Leerlingen programmeren elkaar om plaatjes te tekenen. Zo komen ze tot begrip over programmeren en raken ze vertrouwd met algoritmes.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Werken met Stijlen : Oefening
Oefening waarbij leerlingen de stijlen aanpassen in Microsoft Word. Om een tekst op te maken wijzigen de leerlingen hierbij niet de tekst zelf maar werken ze met de voorafgemaakte stijlen die ze aanpassen volgens de opgave. De focus ligt daarbij …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht