Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Sexting: Opzoekopdracht
Zoekopdracht i.v.m. sexting op de website WAT WAT.
Downloadbaar lesmateriaal (62)Leerkracht -
StudyGo: Overhoorprogramma
Met deze app kan je woordenschat in verschillende talen oefenen.
App of software -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Opsommingstekens & nummering in Microsoft Word
Leerlingen kunnen met dit stappenplan zelfstandig de leerstof over opsommingstekens en nummering in Word verwerven.
De bundel bevat heel wat oefeningen en herhalingsopdrachten.
Downloadbaar lesmateriaal (23)Leerkracht -
E-mailen: E-mailetiquette en oefeningen
Eerst ontdekken je leerlingen de theorie over e-mailen. Het verschil tussen persoonlijke en zakelijke mails wordt ook uitgelegd.
Tenslotte vind je enkele oefeningen voor je leerlingen over het versturen van e-mails met of zonder …
Downloadbaar lesmateriaal (140)Leerkracht -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
E-mailetiquette: Presentatie
Presentatie die je kan gebruiken bij het aanleren om een e-mail doeltreffend te structureren en op te maken.
Leerlingen leren op een juiste, duidelijke en zakelijke wijze een officiële mail op te stellen en rekening te houden …
Downloadbaar lesmateriaal (79)Leerkracht -
Vluchtelingen: ICT-opdracht
Dit is een ICT-opdracht die de leerlingen zelfstandig maken en uploaden. Het materiaal kan ook op een andere manier gebruikt worden.
De opdracht bestaat uit:
- krantenartikel Vluchteling of migrant? met vragen;
- online vluchtelingenspel; …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Privacy: ICT-opdracht
ICT-opdracht over privacy op onder andere Facebook, maar ook op andere internetdiensten.
Leerlingen moeten eerst een oefening maken en op basis daarvan hun Facebook profiel beveiligen. Vervolgens doen ze gezamenlijk een quiz op Socrative. …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal