Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Geldezels: Lespakket
Steeds meer jongeren worden benaderd om op te treden als geldezel. Een geldezel is iemand die zijn bankrekening en bankkaart en/of pincode uitleent in ruil voor snel geld. Dat is strafbaar. ED TV maakte online afleveringen met begeleidende …
Downloadbaar lesmateriaal -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Informatievaardigheden: Zoekplan
Het zoekplan informatievaardigheden is een stappenplan om leerlingen te ondersteunen bij een opdracht om informatie op te zoeken.
Dat opzoekwerk begint breed, maar spitst zich dan toe op voornamelijk digitale bronnen. Bij elke stap kan de leerling …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Pretchat-spel: Praten over mediagebruik
Ongedwongen praten over digitale media met kinderen? Afspraken maken over gamen, schermen, sociale media of smartphones? Of je nu ouder, grootouder of opvoeder bent, het Pretchat-spel helpt je aan de slag.
Praten met je (klein)kinderen over wat …
Downloadbaar lesmateriaal (15) -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Privacy beschermen op sociale media: Stappenplan
Door je privacy online te beschermen zorg je er voor dat je zelf de controle behoudt over welke informatie over jou op het internet komt en wie deze informatie kan zien. Maar hoe bescherm je nu je privacy op sociale media?
Mediawijs maakte een …
Downloadbaar lesmateriaal (22) -
Nieuws via sociale media: Lesfiche
Sociale media zijn een belangrijk nieuwsplatform voor jongeren, zowel om
informatie te zoeken als te delen.In deze lesfiche krijg je tips om met de actualiteit en sociale media aan de slag te gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (14)