Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Arabisch leren: Taalapp
Deze app is een educatieve applicatie voor kinderen die hen helpt de principes van de Arabische taal te leren.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Sprekende figuur maken met ZIM
Laat het jongetje praten. Geef opdrachten aan je leerlingen of laat hen zelf een opdracht inspreken.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Het weer: Bee-Botkaarten
Een spreekopdracht over het weer combineren met de Bee-Bot, doe je met deze handige kaartjes voor de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sinterklaastool: Schrijfhulpmiddel
Iedereen weet al dat je kan spreken tegen een computer. Je kan ook apps maken die luisteren naar wat je zegt.
Hoe leuk is het niet voor een jong kind om via een app aan Sinterklaas te vragen hoe hij het speelgoed voor zijn verlanglijstje moet …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Talen leren met Emma: App
Via deze app kunnen kinderen spelenderwijs acht verschillende talen leren: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Pools, Turks en Esperanto. Ze kunnen zelfstandig hun woordenschat thematisch vergroten. Begeleiders nemen met de app toetsen af om …
App of software -
Tekenen met Autodraw: Visueel stappenplan
Stappenplan om kinderen digitaal te laten tekenen met Autodraw. Het programma past de tekening aan zodat iedereen een mooi resultaat bekomt.
Website (34)Leerkracht -
ChatterPix Kids: Placemat
Dit eenvoudig stappenplan geeft een overzicht van de functies van de app ChatterPix Kids. Breng afbeeldingen, o.a. foto’s tot leven en geef ze een stem. Er kan een tekst van maximaal 30 seconden ingesproken worden.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Werken met PowerPoint 2016
De cursus bevat duidelijke stappenplannen. Er wordt elke les een presentatie gemaakt.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Sites in VR
Zie de wereld alsof je er écht was. De app brengt je naar verschillende plaatsen in de wereld. Je bezoekt bezienswaardigheden a.d.h.v. 360° panoramafoto's.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Maak een boodschappenlijst
Maak je eigen boodschappenlijst. Tijdens het typen verschijnt er een suggestie met pictogram. Je kan de app in verschillende lesopdrachten integreren.
App of software (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder, …