Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Sociale media: Lesbundel
Dit is een les van 100 minuten i.v.m. sociale media.
De inleiding gaat na wat de leerlingen al weten over sociale media en welke kanalen ze zelf gebruiken. Het tweede deel gaat over de film It's up to you.
Downloadbaar lesmateriaal (128)Leerkracht -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Vluchtelingen: ICT-opdracht
Dit is een ICT-opdracht die de leerlingen zelfstandig maken en uploaden. Het materiaal kan ook op een andere manier gebruikt worden.
De opdracht bestaat uit:
- krantenartikel Vluchteling of migrant? met vragen;
- online vluchtelingenspel; …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Privacy: ICT-opdracht
ICT-opdracht over privacy op onder andere Facebook, maar ook op andere internetdiensten.
Leerlingen moeten eerst een oefening maken en op basis daarvan hun Facebook profiel beveiligen. Vervolgens doen ze gezamenlijk een quiz op Socrative. …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal