Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Naamsverandering: Schermtijd-Schermstrijd? wordt vanaf nu Digipeuters en -kleuters
Veilig Online verandert de naam van de vorming 'Schermtijd-Schermstrijd?' naar Digipeuters en -kleuters. Deze vorming is om ouders van peuters en kleuters te versterken in hun mediaopvoeding. De jongste kinderen groeien op omringd door schermen, …
Aankondiging -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
StoryboardThat: Digitaal vertellen
Met StoryboardThat kan je op een snelle eenvoudige manier een strip of een sociaal (strip-)verhaal maken.
App of software (4)Leerkracht -
Speel en leer: Online oefenen
Thematische verzamelsite met allerlei interactieve spelletjes van Gemeenteschool 't Blokje.
Je vindt er o.a. volgende online oefeningen:
- kleuterspelletjes,
- oefeningen voor NT2,
- Sinterklaas,
- maaltafels,
- veilig op internet,
- taal, …
Website (8)ICT-coördinator, Ander -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43)