Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Tekenen met Autodraw: Visueel stappenplan
Stappenplan om kinderen digitaal te laten tekenen met Autodraw. Het programma past de tekening aan zodat iedereen een mooi resultaat bekomt.
Website (34)Leerkracht -
BigHugeLabs: Foto's creatief verwerken
Website met werkinstrumenten (tools) om creatief om te gaan met foto’s en afbeeldingen. Je kan er o.a.:
- filmposters;
- pop art;
- mozaïeken;
- kalenders;
- dobbelstenen;
- ...
maken van je foto's.
App of software (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, …