Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Gegevens verwerken in Microsoft Excel: ICT-opdracht
Oefening waarbij leerlingen gegevens moeten verwerken in Microsoft Excel en Microsoft Word. Daarbij komen volgende toepassingen aan bod:
- formules gebruiken zoals aantal;
- celverwijzing;
- grafieken maken;
- conclusie vermelden in een in Microsoft Word …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Maandbudget in Microsoft Excel: ICT-opdracht
De leerlingen maken in deze ICT-opdracht gebruik van Microsoft Excel om een maandelijks budgetplan op te stellen. Ze splitsen inkomsten en uitgaven op in vast en variabel. De totalen worden automatisch omgezet in een cirkeldiagram en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Structuurelementen, gegevenstypes en vulgreep in Microsoft Excel: Toets
Toets over de lay-out, verschillende structuurelementen, gegevenstypes en vulgreep in Microsoft Excel.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Werken met Stijlen : Oefening
Oefening waarbij leerlingen de stijlen aanpassen in Microsoft Word. Om een tekst op te maken wijzigen de leerlingen hierbij niet de tekst zelf maar werken ze met de voorafgemaakte stijlen die ze aanpassen volgens de opgave. De focus ligt daarbij …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Sneltoetsen in Windows: Poster
Worden jij en jouw klas ook echte Windows shortcut- of sneltoetshelden? Op deze poster van Nie Normaal Digitaal vind je een overzicht van nuttige sneltoetscombinaties of shortcuts in Windows.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
De vulgreep gebruiken in Excel: Stappenplan
Leer stapsgewijs de vulgreep gebruiken in Excel.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Getallen en tekst invoeren in Excel: Stappenplan
Tekst en getallen invoeren leer je met dit stappenplan. Het materiaal hoort bij ictwijzer.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht