Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
CodeCombat: Leer programmeren door een online game te spelen
Leer programmeren aan de hand van een spannend spel. Je moet je personages door levels brengen en diamanten verzamelen. Dit kan je doen door programmeerinstructies in te tikken. Voor het spel begint kan je aanduiden met welke programmeertaal je …
Website (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
2+2 math for kids: Rekenspel
Met 2+2 math for kids kunnen leerlingen op een speelse manier eenvoudige rekenoefeningen inoefenen:
- Hoeveelheden tellen,
- Twee hoeveelheden vergelijken en er het juiste teken (<, > of =) tussen plaatsen,
- Optellen en aftrekken tot tien, …
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
52. Tafels? Daar maal ik niet om: ICT op het menu
De maaltafels inoefenen en memoriseren … Het is een must in o.a. het tweede en derde leerjaar (groep 4 en 5). Vele kinderen zijn na een tijdje de aangereikte oefenstof beu. De computer kan hier perfect een helpende hand reiken en de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
49. Leerling-cijfertovenaars uitdagen met rekenpuzzels: ICT op het menu
Sommige leerlingen willen in de rekenles net dat tikkeltje verder gaan dan de klassieke rekenoefeningen: ze zoeken een extra uitdaging. Een aantal computerspelen kan een antwoord bieden op hun vraag. Differentiëren betekent niet enkel …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
45. Spelen met plus en min: ICT op het menu
Met deze educatieve computerspelen wordt optellen en aftrekken misschien iets leuker. Nogal dikwijls zijn de gewone werkblaadjes allesbehalve aantrekkelijk voor jonge kinderen. Door hen op een speelse manier de gewone oefenstof (plus en min tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
43. Cijferen met Worksheet Generator en met freeware: ICT op het menu
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen kan perfect door de computer ondersteund worden in de klas. De leerkracht kan op een makkelijke manier fraaie werkblaadjes opmaken via een werkblad-generator, terwijl de leerlingen individuele …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
47. De euro: ICT op het menu
De Euromunten en biljetten herkennen en leren aanwenden is natuurlijk een belangrijke zaak. Daarom deze hulpmiddelen. Een ander aspect is het koppelen van een ‘waarde’ aan deze betalingsmiddelen. Hoeveel kost een brood nu? Daarom …
App of software (4)ICT-coördinator -
L'identique: Identieke figuren
De bedoeling van dit spel is om in een reeks van vijf objecten die figuur te vinden die identiek is aan de gegeven figuur.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suites: Patroon aanvullen
Er worden vier prenten in een bepaalde volgorde aangeboden. De bedoeling is om het rijtje in de juiste volgorde verder te zetten. Daartoe klik je het vakje aan tot het juiste prentje verschijnt. De controle gebeurt door op de knop 'Valider' te …
App of softwareLeerkracht, Directie, …