Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Tyyp: De typecursus voor jouw school
Met Tyyp leren kinderen al spelend blind typen. De cursus legt alles duidelijk uit met leuke instructiefilmpjes. Leerlingen kunnen de cursus volledig zelfstandig afwerken. Door de oefeningen af te wisselen met typespelletjes blijft het leuk.
…Website -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Assemblr for Education: Augmented reality app
Een app waarmee leerlingen zelf een virtuele omgeving kunnen opbouwen via de smartphone of tablet. Nadat ze dit gedaan hebben, kunnen ze hun creatie bekijken met augmented reality. Ze zien dus hun virtuele creatie, een animatie of voorwerp in de …
App of softwareLeerkracht -
Jungle Web: Spel rond internetgebruik
Jungle Web is een educatief spel om met het hele gezin te spelen. Snelheid, observatie en kennis rond een veilig en verantwoord internetgebruik staan centraal binnen het spel.
Jungle Web stimuleert met behulp van speelkaarten, symbolen, uitdagingen …Fysiek materiaal -
#Flashtag: Gezelschapsspel
Informatief en coöperatief bordspel over veilig internetten.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- privacy,
- cyberpesten,
- communicatie,
- online challenges,
- online seksualiteit,
- gamen.
Fysiek materiaal (6) -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Learn and train with virtual reality
Unimersiv is een, platform voor VR-onderwijservaringen.
Je vindt hier VR-ontdekkingsreizen over :
- dino's,
- de hersenen,
- Stonehenge,
- anatomie,
- de Titanic,
- Rome,
- de Acropolis in Athene.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
BBC Micro:bit V2 Club: Bundel
De BBC Micro:bit Club Bundel is een geschikt pakket om met de Micro:bit te starten in het onderwijs.
De Club Bundel bestaat uit:
- 10 micro:bits;
- 10 USB kabels;
- 10 batterijhouders;
- 20 AAA batterijen;
- lesplannen kun je opvragen via de website. …
Fysiek materiaal -
Stappenplan QR-codes genereren
Je leert stap voor stap je om eigen QR-codes aan te maken (te genereren) van een bestaande online video, online oefening, website,...
Downloadbaar lesmateriaal (28)Leerkracht, ICT-coördinator -
Forest: Hou je focus
Met Forest blijf je gefocust tijdens je (school)werk. Deze app richt zich op je timemanagement en ondertussen word je digitaal beloond met een groeiende boom.
App of softwareLeerkracht -
Miro: Online white board
Met Miro kan je onder meer:
- online samenwerken;
- tekeningen, teksten, video's, Google Docs ... delen.
Miro werkt vlot in de browser, maar heeft ook apps voor zowat elk platform.
Website (4)Leerkracht