Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
CodeMonkey: Coding for kids
CodeMonkey is een leuke en educatieve spelomgeving waarin kinderen leren coderen zonder enige voorafgaande ervaring. Na het voltooien van de bekroonde codeercursussen van CodeMonkey, kunnen kinderen met een gevoel van vertrouwen en prestatie door …
App of software (4)Leerkracht -
Kleutereiland: Spelletjes voor de kleuterklas van Meester Dennis
Kleutereiland is een app van Meester Dennis. Kinderen van 3 tot 6 jaar kunnen met deze applicatie oefenen met het voorbereidend lezen, tellen, rekenen, cijferherkenning en nog veel meer.
Vragen, opdrachten en menu’s worden uitgesproken …
App of softwareSchool/onderwijs -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
UP: Optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen
UP zijn reken-apps voor kinderen die op een speelse (en competitieve) manier het hoofdrekenen willen verbeteren.
Er zijn verschillende apps met telkens andere oefeningen:
- Up Plus Min (gratis lite-versie): plus en min tot 10, 20 en 100; …
App of softwareLeerkracht -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Tynker: Coderen voor kinderen
Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een eigen spel te programmeren en te creëren. Bovendien is het didactisch toegankelijk om kinderen het programmeren aan te leren.
App of software (4)Leerkracht -
Mingoville: Leer klokkijken
Kinderen leren de klok lezen met behulp van een educatief spel.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Motion in a Straight Line Math
Breuken is iets dat veel leerlingen lastig vinden. Ook al hebben ze het inzicht, snel rekenen met breuken blijft moeilijk. Deze app maakt rekenen met breuken verslavend.
Je gebruikt de bewegingssensor van de iPad en houd hem recht voor je in twee …
App of softwareSchool/onderwijs -
Splitting Numbers: Splitsen tot tien
Met deze app kunnen leerlingen het splitsen van getallen tot tien onder de knie krijgen. Deze app presenteert digitale flashcards op een intelligente wijze, volledig aan te passen aan de individuele leercurve van de leerlingen. …App of software (3) -
Breuken trainen
Oefensoftware van Dainamic waarmee je breuken kan trainen.
Tien scenario’s bieden de volgende activiteiten:
- bij een gegeven breuk de passende voorstelling aanduiden;
- bij een voorstelling de corresponderende breuk aanduiden;
- een breuk …
App of software (5)