Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Het weer: Bee-Botkaarten
Een spreekopdracht over het weer combineren met de Bee-Bot, doe je met deze handige kaartjes voor de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Versier de kerstboom: Kopiëren en plakken in Google Presentaties
Oefening op het kopiëren en plakken van afbeeldingen in Google Presentaties. Versier de kerstboom met behulp van de aangeboden kerstballen of teken zelf vormen. Je leerlingen kunnen er ook een tekstje bij schrijven.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Maak een sneeuwman: Kopiëren en plakken in Google Presentaties
Ideaal om het kopiëren en plakken van afbeeldingen in te oefenen in het thema winter. Laat je leerlingen hun eigen sneeuwman maken. Als extra kunnen ze er nog een tekstje bijschrijven.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Mediawijsheid: Presentatie LessonUp
Digitale presentatie bij het werkboek mediawijsheid tweede graad.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Google documenten en presentaties: Stappenplan
Via dit stappenplan worden de verschillende mogelijkheden van Google Documenten en Google Presentaties uitgelegd.
In de handleiding worden volgende mogelijkheden uitgelegd:
- document een naam geven;
- tekstgrootte aanpassen;
- tekstkleur wijzigen; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Geldezels: Lespakket
Steeds meer jongeren worden benaderd om op te treden als geldezel. Een geldezel is iemand die zijn bankrekening en bankkaart en/of pincode uitleent in ruil voor snel geld. Dat is strafbaar. ED TV maakte online afleveringen met begeleidende …
Downloadbaar lesmateriaal -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Het toetsenbord ontleed: Werkblad
Werkblaadje met informatie en korte oefeningen over het toetsenbord.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Draadloos: Educatief pakket
Ga samen met je leerlingen van het 5de en 6de leerjaar aan de slag rond internetgebruik. Op een interactieve manier leren kinderen bewust omgaan met privacy en met het verschil tussen de on- en de offline wereld.
De leerlingen:
- worden zich bewust …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Een poster maken: Stappenplan voor Canva
Met dit stappenplan ontwerp je een poster met Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (96)Leerkracht, ICT-coördinator -
SQUEEZE: Een serious game over online identiteit
SQUEEZE is een methode van JES vzw over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Concreet testen tieners individueel het prototype van het nieuwe online-platform Squeeze op tablets of laptops uit, om …
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
PLAY: Educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding
PLAY is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren tussen twaalf en veertien jaar. Het vertrekt vanuit de positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten.
PLAY wil jongeren helpen om op een …
Downloadbaar lesmateriaal (20)