Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Train je eigen zelfrijdende auto: AI in de klas
Zelfrijdende voertuigen spreken tot onze verbeelding. We zien de technologie opduiken in verschillende vormen zoals auto’s en bussen, maar ook in grasmaaiers, stofzuigers en op de werkvloer. Wanneer we onder de motorkap kijken naar de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
VEX EXP: Metaal-gebaseerd robot bouwpakket
De VEX EXP Education Kit is ontwikkeld voor het onderwijzen van STEM-fundamenten. Het pakket omvat educatieve robots met de nieuwste technologie, sensoren en metalen constructie om STEM-concepten te onderwijzen. Het pakket dompelt leerlingen …
Fysiek materiaal -
VEX 123: Educatieve programmeerbare robot
VEX 123 is een interactieve programmeerbare robot. Hij brengt STEM, computerwetenschap en computationeel denken van het scherm naar de echte wereld voor kleuters en leerlingen op de basisschool.
De 123 robot kan je op drie unieke manieren …
Fysiek materiaal -
Klasvriendenboek in Google Docs
Lesidee waarin leerlingen online een vriendenboek aanmaken. Op deze manier leren ze elkaar kennen in het begin van het schooljaar.
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pimped reality: Fantasiedier
Teken een fantasiedier, een virtual reality-tip en een eigen creatieve manier om het uit te proberen.
Een creatieve (corona) tip om alleen of samen met kinderen te knutselen met materiaal dat in huis ligt.
Artikel (8) -
Gebruik van Osmo op een iPad
Vorig jaar kochten we op school de Osmobundel aan. Doelgroep was vooral sterke kleuters en leerlingen uit de eerste graad die een uitdaging nodig hebben. Hier lees je mijn ervaringen en tips...
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Basics van programmeren, met avontuur en zonder computer: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over de basics voor programmeren in het …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, …