Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
De Schaal van M: Slim op het internet
De meeste tien- tot twaalfjarigen hebben hun eerste stappen online al een tijdje achter de rug. Maar hoe mediawijs zijn ze? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Reageren ze op een …
Website -
EDUbox Sexting: Educatief pakket
Sexting: met slechts een paar tikjes op het scherm kunnen ondeugende berichten en foto's worden uitgewisseld, waardoor de spanning stijgt en de verbeelding op hol slaat. Maar sexting kan ook heel wat risico's en zorgen met zich meebrengen. De …
Website -
Taaltechnologie: Leerpaden
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning, zoals het trainen van modellen om tekst, afbeeldingen of geluidsfrequenties te herkennen, kunnen we computers op …
Website -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
iPad in het onderwijs
Op deze website vind je informatie over de iPad in het onderwijs.
Leerkrachten kunnen er terecht voor tips, informatie, handleidingen en filmpjes rond productiviteit, creativiteit, computationeel denken, augmented reality, nieuwe eindtermen en …
Website -
Digipuzzle: Allerlei educatieve spelletjes
Verschillende soorten leerstof inoefenen met behulp van online computerspelletjes.
Website (7) -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
AI Op School: Sociale robot
Sociale robot van Dwengo is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te …
Website -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Whizzkids: ICT-wedstrijd
Whizzkids is een ICT-wedstrijd waarbij je als klas deelneemt. Op de website lees je alle informatie.
Je vindt er ook het mini-Whizzkids-dossier met twee uitgewerkte lessen en tips & tricks om de deelname aan Whizzkids te organiseren. …
Website -
Veilig wachtwoord: Is jouw wachtwoord veilig?
Veilig wachtwoord geeft tips i.v.m. veilige wachtwoorden. Je vindt er suggesties om met dit thema aan de slag te gaan in je klas.
Website -
De Schaal van M wedstrijd: Hoe mediawijs is jouw klas?
Mediawijs en Ketnet dagen klassen uit het lager onderwijs uit om aan de slag te gaan met mediawijsheid in de klas. Vanaf 19 februari 2024 kunnen klassen uit de derde graad deelnemen aan de wedstrijd 'Meest mediawijze klas van Vlaanderen'.
Website (11)