Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Sneltoetsen in Windows: Poster
Worden jij en jouw klas ook echte Windows shortcut- of sneltoetshelden? Op deze poster van Nie Normaal Digitaal vind je een overzicht van nuttige sneltoetscombinaties of shortcuts in Windows.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
EDUbox AI: Educatieve tool van VRT NWS
Elke keer we naar muziek luisteren op Spotify, een serie kijken op Netflix of scrollen door Facebook en Instagram is er een slimme machine die ons gedrag en onze keuzes in de gaten houdt en hieruit bijleert. Heel handig, want zo krijgen we …
Downloadbaar lesmateriaal -
PLAY: Educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding
PLAY is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren tussen twaalf en veertien jaar. Het vertrekt vanuit de positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten.
PLAY wil jongeren helpen om op een …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Veilig wachtwoord: Klik-en-print
Hoe maak je een goed wachtwoord? Gebruik deze klik-en-print van MediaNest als een geheugensteuntje.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Mediawijsheid in tijden van dreiging en terreur
Het is een moeilijke periode in de wereld: aanslagen, geweld, terrorisme en oorlog.
Ook kinderen zijn hier niet blind en doof voor. In tijden van dreiging en terreur ben je van onschatbaar belang voor de leerlingen, om hen te …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Vlucht naar Avatar: Lespakket over gamen
Vlucht naar Avatar wil de kennis, het inzicht en de vaardigheden van leerlingen van de derde graad lager onderwijs versterken, zodat ze op een verantwoordelijke manier leren omgaan met gamen.
Het lespakket bestaat uit zes lessen gevuld met …Downloadbaar lesmateriaal (11)