Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
E-mailen en e-mailetiquette: Cursus
Cursus over het correct opstellen en verzenden van e-mail waarbij leerlingen rekening dienen te houden met de richtlijnen van de nettiquette. De belangrijkste richtlijnen vind je terug op een poster die je in de klas kan omhoog hangen.
Volgende …
Downloadbaar lesmateriaal (3)NieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Werkbundel Micro:bit
De Micro:bit is een fantastische tool voor het onderwijs, speciaal ontworpen om kinderen op een interactieve en boeiende manier de basis van programmeren bij te brengen. Met een reeks van negen gevarieerde projecten biedt deze Micro:bit-werkbundel …
Downloadbaar lesmateriaal (15)NieuwLeerkracht -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Een affiche maken in Canva: Lesplan
Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met het ontwerpprogramma: Canva. Ze leren hoe ze een nieuw document kunnen aanmaken en experimenteren met het plaatsen van tekst, foto’s en andere elementen. Als laatste leren ze hoe ze een …
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Scratch: Opsomming van opdrachten
Enkele opdrachten om met Scratch aan de slag te gaan tijdens de EU Code Week. De opdrachten zijn gebaseerd op de ingebouwde handleiding van Scratch.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Het spel Space Invaders bouwen: Stappenplan Scratch
Een stappenplan om met Scratch een spelletje Space Invaders te bouwen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
De kat en Abby: Stappenplan Scratch
Met dit stappenplan maak je één van de meest bekende spelletjes om programmeren met Scratch te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw