Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Smart-e: Spel over mediawijze thema's
Met Smart-e maak je al spelenderwijs werk van veilige wachtwoorden en leer je bij over catfishing, phishing, online bankieren en nepnieuws. Smart-e bestaat uit vier apps waarin deze digitale thema’s speels aan bod komen. Iedere app is een …
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
I Respect: Pedagogisch project rond online privacy
Dit lesproject ondersteunt leerkrachten en begeleiders om op basis van video’s en concrete situaties met hun leerlingen na te denken hoe het internet en sociale media op een veilige en constructieve manier te gebruiken. Respect is het …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
PEGI klasuitdaging: Praat over leeftijdsclassificatie en inhoud van videogames met je leerlingen
Test de kennis van je leerlingen! Praat met hen over leeftijdslabels en inhoudspictogrammen voor videogames.
Leer het leeftijdsclassificatiesysteem voor videogames beter begrijpen door de leerlingen bewust te maken van de inhoud van videogames en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Smartschool: Stappenplan
Hulpmiddel om Smartschool te gebruiken. De verschillende stappen worden visueel uitgelegd:
- een bericht versturen al dan niet met bijlage;
- een bijlage opslaan;
- het gebruik van de documentenmap;
- een nieuw document openen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Mensenrechten versus sport in Qatar: Google Classroomopdracht
Een werkblad met opdrachten bij reportages van Karrewiet over het wereldkampioenschap in Qatar.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Een valentijnskaart ontwerpen: Sjabloon en stappenplan voor iPad
Een liefdevolle valentijnskaart ontwerpen op de iPad met Keynote, doe je stap voor stap met dit stappenplan en het bijhorende sjabloon.
Je leert vormen invoegen en bewerken. Tenslotte voeg je de teksten toe.Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21) -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Programmeren met Scratch: Een spookverhaal maken
Met dit stappenplan programmeren de leerlingen een spookverhaal in Scratch. Deze opdracht laat hen kennismaken met verschillende basisvaardigheden van programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht, ICT-coördinator, …