Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Levend programmeren: Dinosauriërs
Met dit spel en alle nodige materialen in het thema dinosauriërs oefen je om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren. Daarbij heb je ook aandacht voor de plaatsbegrippen links en rechts.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Rekenbingo voor de Bee-Bot
Bee-Botkaarten om het optellen en aftrekken tot 20 in te oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Coderen met kleuren: Kleurplaat ijsje
Om de ijsje correct op je blad te krijgen moet je de blokjes op het werkblad inkleuren. Kijk daarom goed naar de codes in de linkerbalk. Daar vind je de opdrachten en achterhaal je hoeveel hokjes welke kleur moeten hebben. Goed tellen en kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (87)Leerkracht -
Maaltafel van 5: Bee-Botkaarten voor transparante insteekmat
De maaltafel van 5 inoefenen met behulp van de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
Sinterklaas: Pixeltekening inkleuren
Deze werkbladen kan je gebruiken bij een lesje unplugged programmeren. Aan de hand van de instructies kan de pixeltekening correct ingekleurd worden.
Downloadbaar lesmateriaal (206)Leerkracht -
De dagen van de week: Bee-Bottegels
Leerlingen oefenen de dagen van de week met behulp van de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (76)Leerkracht, ICT-coördinator -
Kommagetallen inoefenen: Opdrachtkaartjes voor DOC Robot
Opdrachtkaartjes om de leerstof in verband met kommagetallen in te oefenen met behulp van DOC.
DOC is een robot die je zo kan programmeren dat hij naar het juiste antwoord rijdt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
QR-codes: Apps en links eerste leerjaar
In dit document lees je hoe je eenvoudig QR-codes kunt aanmaken. Je vindt er enkele voorbeelden van apps en links naar educatie websites voor het eerste leerjaar.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Oefening Excel: Inkoopprijs, verkoopprijs, winst en verlies
Sleutel bij de oefeningen op inkoopprijs, verkoopprijs, winst en verlies. De vraagstukken werden hier in Excel toegepast.
Bron: Inkoopprijs, verkoopprijs, winst en verlies door Laure Hendrickx
Downloadbaar lesmateriaal (4)Organisatie, firma, vzw -
Excel: Basis
Document over de basiskenmerken van Excel. Ieder onderdeel (slepen, rekenen, formules en grafieken) bevat een gelijkaardige indeling:
- wat is het;
- hoe doe je dit;
- oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (89)Leerkracht, Ander -
Werken met QR-codes in de wiskundeles
In deze wiskundeles gaan de leerlingen zelfstandig met de iPad aan de slag. De leerlingen maken de eerste opdracht. Door deze opdracht op te lossen en de volgende QR-code te scannen, komen ze te weten wat hun volgende opdracht is.
De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (22)Leerkracht