Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
CodeGuppy: JavaScript voor jongeren
CodeGuppy is een volledig gratis codeerplatform. Je leert er coderen met JavaScript.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taaltechnologie: Leerpaden
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning, zoals het trainen van modellen om tekst, afbeeldingen of geluidsfrequenties te herkennen, kunnen we computers op …
Website -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
VEX EXP: Metaal-gebaseerd robot bouwpakket
De VEX EXP Education Kit is ontwikkeld voor het onderwijzen van STEM-fundamenten. Het pakket omvat educatieve robots met de nieuwste technologie, sensoren en metalen constructie om STEM-concepten te onderwijzen. Het pakket dompelt leerlingen …
Fysiek materiaal -
VEX 123: Educatieve programmeerbare robot
VEX 123 is een interactieve programmeerbare robot. Hij brengt STEM, computerwetenschap en computationeel denken van het scherm naar de echte wereld voor kleuters en leerlingen op de basisschool.
De 123 robot kan je op drie unieke manieren …
Fysiek materiaal -
Dodona: Leren programmeren voor secundair en hoger onderwijs
Dodona is een gratis online oefenplatform om te leren programmeren. De leeromgeving bevat honderden programmeeroefeningen die gebruikt kunnen worden om diverse programmeertalen onder de knie te krijgen. Alle oefeningen zijn voorzien van …
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Aanpak IBP voor het po en vo
Scholen maken steeds beter en meer gebruik van ict. Daardoor neemt niet alleen het aantal persoonsgegevens dat scholen gebruiken toe. Ook brengt de afhankelijkheid van ict nieuwe risico’s met zich mee, zoals cybercrime en datalekken.
Het …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtual reality en augmented reality in het onderwijs
Bij een les met VR en AR is het niet de bedoeling dat alle leerlingen gedurende de hele les in een virtuele wereld doorbrengen. Door VR en AR in te zetten als een onderdeel van de les, is het mogelijk om bestaande en nieuwe lessen te verrijken. …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, …