Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
STEM@DeVesten
Voor mijn STEM-leerlingen heb ik een website gemaakt met verschillende links naar STEM -tools en -websites.
Je kan er links vinden naar programmeersites (Scratch, Micro:bit, Lego mindstorms, Appinventor,..) maar ook naar websites die je in techniek …
Website (4)Leerkracht -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Desmos: Grafische rekenmachine
Desmos Grafische Rekenmachine is een Android en iOS app met volgende mogelijkheden:
- Grafieken: poolcoördinaten, rechthoekscoördinaten, parameterplots. Er is geen grens aan het aantal expressies die je tegelijk kan tekenen, en je hoeft …
App of softwareSchool/onderwijs -
Horizontale worp: Analyse met behulp van de iPad
Deze bijdrage daagt leerlingen uit om met behulp van een mobiel opnameapparaat de beweging van een horizontale worp te registreren. Om later grafisch weer te geven en te analyseren.
Daarnaast is het de bedoeling om:
- een wiskundig model op te …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Wat is elektriciteit?
Deze bijlage bevat de volgende zaken omtrent hoofdstuk elektriciteit:
- Interactieve lespresentatie voor SMART Board met integratie van multimedia.
- Uitgewerkt stappenplan voor iedere interactieve dia.
- Uitgewerkte leerlingenbundel voor zelfstandig …
Downloadbaar lesmateriaal (34)Leerkracht, ICT-coördinator -
Belgische Informatica-olympiade
Een vernieuwde wedstrijd voor iedereen: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.
De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale …
AankondigingStudent (niet lerarenopleiding) -
Elektrostatica: Kennis van elektrische ladingen en elektrostatische ketens
Voorkennis:
- Kennis van de opbouw van een atoom.
Beoogde leerresultaten
- Begrijpen wat elektrische ladingen zijn.
- Leren over de elektrostatische ketens en begrijpen hoe dit in verband staat met de overdracht van elektronen tussen stoffen. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Lichtstralen: Eigenschappen, weerkaatsing en breking
Beoogde leerresultaten
- Inzicht verwerven in de eigenschappen van lichtstralen.
- Weerkaatsing en breking van lichtstralen ontdekken.
Activiteiten
- Markeeroefeningen
- Instructieslides
- Sleep- en klikoefeningen
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht