Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
Rabbids Coding!: Educatief programmeerspel
Rabbids Coding is een educatief spel dat eenvoudig te spelen is. Het spel is volledig gratis en bedoeld om spelers de basis van het programmeren te leren. In het spel wordt aandacht besteed aan sequentieel programmeren, lussen en voorwaarden. …
App of software (5)Systeembeheerder -
RekenTest: Hoofdrekenen
RekenTest is een flexibel en interactief programma om het hoofdrekenen te trainen, te analyseren en te toetsen.
Het programma is in principe ontworpen voor sommen boven de 100, maar kan bijvoorbeeld ook prima ingezet worden als tafeltrainer.
App of software (3)Organisatie, firma, vzw