Digitale competenties waarmee je aan ICT-eindtermen werkt
Op 1 september 2019 startte de eerste graad van het secundair onderwijs met nieuwe eindtermen. Die eindtermen werden geformuleerd in functie van zestien sleutelcompetenties. In deze sleutelcompetenties komen ook heel wat eindtermen aan bod die met ICT te maken hebben.
Op deze pagina verzamelen wij voor jou alle leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer van de ICT-gerelateerde eindtermen.
In het totaal zijn er 382 nieuwe eindtermen. Vijftien daarvan hebben rechtstreeks met digitale competenties te maken. Bij vier andere eindtermen is onderliggende kennis van ICT noodzakelijk. Verder zijn er nog veertien ICT-eindtermen opgenomen als basisgeletterdheid. Voor de digitale competenties werd het Europese referentiekader The Digital Competence Framework for Citizens of kortweg DigComp gebruikt.
Om in al deze ICT-gerelateerde eindtermen structuur aan te brengen, kiezen we er ook hier voor om de digitale competenties voor leerlingen volgens het DigComp-framework te groeperen.
De vijf digitale competentiegebieden voor leerlingen zijn :
-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Vier Halloween activiteiten voor Google
Eric Curts deelt enkele leuke Halloween ICT-opdrachten die met behulp van Google kan realiseren. Hij deelt ook de sjablonen om mee aan de slag te gaan.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Je naam binair: Sleutelhanger rijgen
Een sleutelhanger maken met je naam in binaire code.
Beeld (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
STEM@DeVesten
Voor mijn STEM-leerlingen heb ik een website gemaakt met verschillende links naar STEM -tools en -websites.
Je kan er links vinden naar programmeersites (Scratch, Micro:bit, Lego mindstorms, Appinventor,..) maar ook naar websites die je in techniek …
Website (4)Leerkracht -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
Rabbids Coding!: Educatief programmeerspel
Rabbids Coding is een educatief spel dat eenvoudig te spelen is. Het spel is volledig gratis en bedoeld om spelers de basis van het programmeren te leren. In het spel wordt aandacht besteed aan sequentieel programmeren, lussen en voorwaarden. …
App of software (5)Systeembeheerder -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Al bouwend leren over de stad: Lesfiche 3.2
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht