Intercultureel werken met erfgoed: Leidraad


Deze leidraad, van de hand van Leen Alaerts, wil leerkrachten en erfgoedmedewerkers inspireren om een interculturele dialoog tot stand te brengen in erfgoededucatie. Een interculturele dialoog is een authentieke ontmoeting tussen de culturele referentiekaders van de deelnemers. Dat betekent dat leerlingen zichzelf bloot geven, zich bewust worden van hun eigen identiteit en meer inzicht krijgen in de culturele eigenheden van anderen (Yentur, 2017 en UNESCO, 2013).

De leidraad focust op erfgoededucatie in het leerplichtonderwijs. De bundel bevat geen kant- en klare lessenreeks. Ze wil erfgoedmedewerkers en leerkrachten inspireren om zelf en liefst samen aan de slag te gaan. Na de inleiding worden handvatten in drie delen aangereikt. Het eerste deel bestaat uit een ontwerpkader dat de ontwerpprincipes voor een interculturele dialoog in erfgoedcontext samenbrengt. Vervolgens brengt de leidraad leeractiviteiten samen die inzetbaar zijn in interculturele erfgoededucatie in de vorm van een toolkit. Het derde deel bevat uitgewerkte didactische pakketten rond de thema's voeding, tandverzorging, overgangsrituelen, gezondheidszorg en kleding. Deze thema's zijn flexibel inzetbaar in verschillende onderwijscontexten.

De leidraad werd ontwikkeld in het kader van de proeftuin Intercultureel werken met schoolerfgoed van het erfgoedproject slimerfgoed.be.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Slimerfgoed.be
Organisatie

Ontdek ook