Google: Spelenderwijs beter leren zoeken


Efficiënt zoeken op het internet is essentieel voor de kenniswerkers van morgen. De vraag blijft: 'hoe leer je zoiets het best aan?' Integreer je deze informatievaardigheden in andere opdrachten of oefen je er expliciet op? En kan je in dat laatste geval een beroep doen op een niet geheel onverdachte bron, namelijk Google zelf?

Met a Google a day krijg je elke werkdag drie vragen voorgeschoteld die je moet oplossen. De vragen komen uit aardrijkskunde, wetenschappen, geschiedenis en cultuur. Hoe sneller je het antwoord vindt, hoe meer punten je overhoudt (gamification). De vragen zijn in het Engels en best uitdagend.

Voorbeeldvraag a google a day

 

Google gebruikt hiervoor een speciale versie van haar zoekmachine: Deja Google. Dat is een soort tijdmachine die ervoor zorgt dat je de oplossing kan zoeken alsof de vraag nog niet gelanceerd is. Zo vermijdt Google dat iemand het juiste antwoord ergens op het net kan plaatsen en het zoekspel ondermijnt.

A Google a day is vooral geschikt voor mensen die zich al aardig uit de slag trekken op het net en hun vaardigheden spelenderwijs willen vergroten. Als je meer ondersteuning wil bieden, dan kan je ook gebruik maken van de lesplannen die Google online aanbiedt en die dieper ingaan op de zoekopdrachten van a Google a day.

Deze lesvoorbereidingen zijn onderverdeeld in drie niveaus: beginner, intermediate & expert. Je werkt aan verschillende zoekstrategieën. Bij elk lesplan hoort een korte presentatie waarbij de cursist tips krijgt om de uitdaging tot een goed einde te brengen en waarbij achteraf ook uitgelegd wordt hoe je de oplossing had kunnen vinden.

Lesplannen van Google

Die presentaties zijn gemaakt in Google Drive en worden vrijgegeven onder een Creative Commons licentie (Attribution – Share Alike). Je kan ze dus aanpassen en vertalen. Deze lesvoorbereidingen van Google maken deel uit van hun Inside Search website, die heel wat info bevat over hoe de zoekmachine werkt.

Google doet dit niet uit altruïsme, het is een vorm van klantenbinding. Het is een goed idee om cursisten/leerlingen daarop te wijzen. Maak hen ook attent op alternatieve manieren van zoeken zoals Wolfram AlphaInstagrokDuckDuckGo en vergeet zeker de bib niet.

duckduckgo

Informatie- en onderzoeksvaardigheid gaat natuurlijk veel verder dan het lokaliseren van relevante informatie, maar het is meestal wel de eerste stap. Als de zoekopdrachten van cursisten verbeteren, zal het daarna makkelijker worden om hen te tonen hoe ze die info kunnen evalueren, organiseren en op ethische wijze gebruiken.

Vind je de vragen op a Google a day te makkelijk, dan kan je je hart ophalen bij de aartsmoeilijke vraagstukken van Daniel M. Russell: SearchReSearch.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, ICT-coördinator

Ontdek ook