Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad


Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager onderwijs en in het secundair onderwijs onvoldoende op mekaar zijn afgestemd en dat de leerplannen Nederlands onvoldoende aandacht besteden aan het grammaticaonderwijs (Van Vooren en Devos, 2008, Devos, 2012).

De nieuwe eindtermen Nederlands voor taalbeschouwing, die vanaf 2010 geleidelijk geïmplementeerd worden in het Vlaamse onderwijs, zouden aan die klachten tegemoet moeten komen. Van lager onderwijs tot eind secundair onderwijs komt er nu een doorlopende leerlijn in het grammaticacurriculum en het zwaartepunt verschuift van de eerste graad naar de bovenbouw van het secundair onderwijs (tweede en derde graad). De vraag is echter of de nieuwe leerplannen op voldoende en adequate wijze rekening houden met deze vernieuwde inhoudelijke opbouw van het curriculum.

In deze bijdrage gaan we na in hoeverre dit voor het leerplan Nederlands voor de tweede graad secundair onderwijs van het VVKSO het geval is.

In een uitgewerkt lesvoorbeeld voor het vierde jaar secundair onderwijs proberen we te laten zien hoe we taalbeschouwelijke onderwerpen in de tweede graad concreet kunnen aanpakken.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook