Spellingonderwijs: Tijd voor een andere aanpak?


In het nieuwe leerplan Nederlands van het VVKSO staat te lezen: ‘Goed spellingonderwijs is alleen maar mogelijk als je op de hoogte bent van de beginsituatie van de leerlingen en van de gebruikte strategieën (en stappenplannen) in het basisonderwijs.’

In het basisonderwijs probeert men zoveel mogelijk rekening te houden met de resultaten van het onderzoek naar de strategieën die de speller hanteert bij het spellen en het leren spellen. Maar in het secundair onderwijs is dit inzicht in de meest gebruikte spellingstrategieën en de consequenties daarvan voor de praktijk van het spellingonderwijs nog niet overal doorgedrongen.

In dit artikel worden een aantal voorstellen gedaan voor de concrete lespraktijk, die rekening houden met de nieuwe eindtermen en de nieuwe leerplannen Nederlands.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook