-
Flipkaarten voor piekeraars
In elke klas zitten leerlingen die vaak piekeren en vast zitten in blokkerende gedachten: ‘Iedereen is tegen mij’, ‘Ik ben de domste’, ‘Niemand vindt mij leuk’…
Hoe ga je daarmee om? Download de flipkaarten.
Artikel (6) -
Het Jachtseizoen: App om leerlingen te laten bewegen
In dit artikel wordt een app voorgesteld die je kan inzetten als teambuilding met leerkrachten of leerlingen, als manier om de 100-dagen van de zesdejaars dit jaar een coronaproof invulling te geven, om de les LO wat interactiever te maken of …
Artikel -
Autismevriendelijke school: Tien dingen die je nog niet wist
Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar één basisregel moet onthouden? En dat je zowel de leerling als de omgeving moet aanpassen?
Kobe Vanroy van Autisme Centraal somt tien dingen op die je nog niet wist …
Artikel (4) -
Emotionele ontwikkeling van kinderen: Praktijkvoorbeeld vanuit ondersteuningsnetwerk
Via deze tool wil men ondersteuners en gastscholen inzicht laten verwerven in de verschillende fasen van de emotionele ontwikkeling van leerlingen.
Het kader geeft concrete handvatten om met het gedrag van leerlingen aan de slag te gaan.
…Artikel (8) -
Samenwerken rond IAC
In bijlage vind je een presentatie waarin Hanne Vandenbussche (UGent, vakgroep Orthopedagogiek) antwoorden geeft op de volgende vragen:
- Waarom een IAC?
- Wat is een IAC?
- Wie is allemaal betrokken?
- Hoe krijgt een IAC vorm?
Artikel (13) -
Werken met GOLLD: Praktijkvoorbeeld vanuit ondersteuningsnetwerk
Via 'Werken met GOLLD' wil men ondersteuners inspireren om het GOLLD-concept te implementeren en om leerkrachten doelgericht te ondersteunen en te activeren.
Bijgevoegd vind je de bijhorende presentatie die de ondersteuners gaven tijdens de …
Artikel (7) -
Aandacht voor welbevinden
Bij afstandsleren is het extra moeilijk om een vinger aan de pols te houden bij je leerlingen. Hoe bewaak en stimuleer je als leerkracht het welbevinden van je leerlingen? En hoe zorg je tegelijkertijd ook nog voor jezelf?
In deze fiche …
Artikel (6) -
Microtraining om zelf aan de slag te gaan met H5P
Met H5P kan je eenvoudige digitale oefeningen aanmaken.
Op deze website vind je korte microlessen om aan de slag te gaan met H5P.
René Breedveld geeft in video's van maximum 10 minuten uitleg hoe je een oefening maakt in H5P.Via Toll-net kan je …
Artikel (3) -
Bijzonder boeket - Vuile vingers
Maak een origineel boeket (dat niet verwelkt) voor de persoon die je mist.
Een creatieve (corona)tip om alleen of samen met kinderen te knutselen met materiaal dat in huis ligt.
Artikel (4) -
Creatieve coronatips - Vuile vingers
Vijf creatieve tips om alleen of samen met kinderen te knutselen met materiaal dat in huis ligt.
Ga bijvoorbeeld op insectenjacht en bekijk het filmpje om zelf een leuk insect te maken.
Artikel (6) -
Wat is het verschil tussen game-based learning en gamification?
In dit artikel wordt het verschil beschreven tussen game-based learning en gamification.
Minecraft is het meest veelzijdige programma dat game-based learning mogelijk maakt voor een veelheid aan toepassingen.
Artikel -
Acht tips voor een aantrekkelijke boekenhoek
Je boekenhoek zit vol leuke en interessante boeken, maar nog niet vol leerlingen?
Deze acht tips helpen je om er een aantrekkelijke en aangename plek van te maken.
Artikel (15)